Patrick en Brenda reizen de wereld rond

Dag 2 deel 2

we worden opgehaald met een lange Mercedes sprinter. het is een groep van 10. de Mijn is maar een half uur rijden. daar hebben we even kort gewacht op een gids van de Mijn. even later mogen we naar binnen. we gaan met de trap naar beneden. 54 verdiepingen naar beneden door de verticale mijnschacht. houten traptreden brengen ons naar 64 meter onder de grond. via gangen kwamen we in meerdere ondergrondse Kapellen, de mijnwerkers waren erg gelovig. in totaal zijn er 40 kerkjes. het gangenstelsel is in totaal 250km lang. wij zien maar 1% er van. dan gaan we verder naar beneden via houten trappen en bordessen naar Volgende ruimten en voorstellingen van hoe het in die tijd ging. het laatste rock-salt is gedelfd nog niet heel lang geleden, nu doen ze dit Alleen via een water pomp systeem, met verzadigd zout water. de Mijn wordt gestut met dennenhout opgestapeld als een massieve blokhut. de muren wit geschilderd kaars licht beter te verspreiden. paarden leefden onder de grond om werkzaamheden uit te voeren. het laatste paard is overleden in 2002. gesteente werd getransporteerd met houten sledes, treintjes of later gerold. hijsen ging met eenvoudige werktuigen, zware touwen liepen over houten wielen. een draaiend geprofileerde drum wordt aangegeven door mensen of paarden. hiermee wordt het touw met de last omhoog getrokken . water is een bedreiging voor de veiligheid in de grotten. dus ook dit werd handmatig omhoog gepompt. het diepste Waar we zijn is 135metr diep. de toer onder de grond eindigd bij de grootste kapel en ook een ruimte zo hoog dat er zelfs een ondergrondse ballonvaart heeft plaatsgevonden. in de kapel hebben mijnwerkers, 2broers en een derde man Allerei schilderijen en beelden uit zoutsteen gehakt. we zijn met de mijnwerkers lift omhoog gegaan. 4meter per seconde. dit is het eind van de toer. nu terug naar de stad.

we stappen al eerder uit zodat we niet een eind moeten lopen voor het restaurant waar we wilden eten. café Camelot. daar hebben we lekker Romanties gegeten. na het eten gingen we naar de wodkabar. daar hebben we een proeferij genomen en uiteindelijk 9 verschillende shots wodka op. toen waren we teut. en zijn we terug gelopen naar de hotelkamer. om lekker om slaap te vallen. tijdens de wandeling terug hebben we onze eerste innieminibeetje tegen gehad. kleinbeetje miezer. het is wel koud in Krakow. maar prima te doen, als je een goede sjaal en warme muts hebt

welterusten

annie v middelaar

wat mooi dat jullie dit mogen beleven, kun je zien wat mensen kunnen en moesten presteren.
dank jullie voor het verhaal. Hier is het koud,een paar graden boven nul.Kachel brand lekker.

groetjes en nog veel plezier.