Patrick en Brenda reizen de wereld rond

Dag 3

dag 3

vandaag gaan we naar Auswich. eerst natuurlijk ontbeten, ietsje meer omdat we wisten dat we pas aan het eind van de dag weer konden eten. we zijn nog snel even naar de spar aan de overkant gegaan om flesje cola bananen en fruitkoekjes te kopen. 7 zlottie!.. 2euro

toen terug naar de lobby. al snel kwam er een Mercedes busje voor staan waar we mee mee gingen. het busje stopt net als bij de vorige toer bij meerdere hotels om mensen op te pikken. uiteindelijk waren we met 12. tijdens de reis naar Auswich werd er een film gedraaid in het busje. met zo'n fipdown dvd speler. de film was erg indrukwekkend. ging over een cameraman, en zijn beelden gemaakt bij Auswich. de filmer was een Russische soldaat die mee ging bij de frontlinie van het Russische leger. het kamp was het meest gruwelijke wat hij ooit voor zijn lens had, vertelde hij in een interview. en de beelden waren ook echt erg, ik werd bijna even niet goed. zo mensonterend. de beelden waren vooral ook van De periode nadat de Duitsers waren overmeesterd. dus hoe ze het kamp hebben ontleed een de mensen hebben begeleid en verzorgd. en hoe de onderzoeken gingen naar de daden van de Duitsers in het kamp. al het bewijs werd vastgelegd. crimescene investigation.

de busreis duurde zo'n anderhalf uur. toen arriveerden we op kamp 1 Auswich. niet echt herkenbaar omdat dir dus het eerste kamp is. dit is gebouwd vanuit een bestaande oude poolse legerbasis. dus stenen gebouwen. een andere aanblik dan bvb Westerbork. er waren heel veel schoolklassen met drukke jeugd. even plassen en wachten. we werden toegewezen aan een gids. Powel was zijn naam. en pool die zeer goed correct Engels sprak. erg fijn. dan moeten we door een soort detectie poortje waar we worden gecontroleerd op ongewenste spullen. daarna krijgen we een hoofdtelefoon en ontvanger radio. nu begint de echte toer.

de toer guide wist veel te vertellen over de dingen die we zien. het is een aparte plaats om rond te lopen door het doel van deze plaats. kamp 1 is bedoeld als werkkamp en vernedering, mensen dicht op elkaar pakken in huizen met weinig tot geen hygiëne voorzieningen. bij het verkeerd gedragen, zoals te langzaam lopen volgde er gruwelijke straffen. het is een plek die je zelf moet voelen en zien. na het bezoeken van Auschwitz 1, gaan we met de bus naar Birkenau, in Polen ook Auschwitz 2, genoemd. dit was het vernietigingskamp, bekend vanwege de toegangspoort waar de trein onderdoor reed. de gaskamers zijn door de Duitsers ontmanteld voor ze vertrokken. hiervan zijn alleen nog ruïnes over. ook is hier de gedenkplaats / monument. dit is een van de meest bizarre plekken. per keer konden er 2000 personen de gaskamers in, en er waren 5 gaskamers, dus 10.000 mensen per ronde. de aantallen zijn bizar. de gids vertelt ons ook dat de Nederlandse joden zo makkelijk te pakken waren voor de Duitsers vanwege ons goede bevolkingsregister. na een bezoek aan een stenen barak, liepen we allen in stilte naar de bus terug. Een heftige dag kwam tot een einde.

na terugkomst in ons hotel hebben we ons warm gedoucht. het besef van wat er zich allemaal op deze plek, in deze stad heeft afgespeeld dringt tot ons door. we hebben deze avond in een traditioneel Pools restaurant gegeten. de rekening bedroeg wel 84,50 zloty, wat neerkomt op nog geen €20. na de wandeling terug door de mooie joodse wijk waarin wij verblijven gaan we slapen, morgen staat de wandeling van Schindler op het programma. welterusten.